Tussen alle verschillende organisaties, instellingen en diensten binnen een gemeente kan het voor burgers soms lastig zijn een weg te vinden. Sinds kort hebben ze daar in Den Helder iets op gevonden. De Hulpwijzer van Sdu leidt inwoners via eenvoudige vragen de goede kant op.

Gemeente Den Helder VIND Hulpwijzer

‘Doordat een heleboel instellingen en organisaties nu in de Hulpwijzer zijn opgenomen, is ons beeld ook veel completer geworden’, aldus Willemijn Bakker, afdelingsmanager sociaal domein. We hebben nu een handig digitaal overzicht van het beschikbare aanbod binnen de gemeente. Zo uitgebreid hadden we dat voorheen niet.’ 

Nieuw is ook de kaartfunctie die de Hulpwijzer biedt. ‘Zo zien bezoekers meteen bij welke organisatie ze terechtkunnen en hoe ze daar naar toe kunnen reizen’.

In het kader van de zelfredzaamheid moeten burgers tegenwoordig veel meer hun eigen weg vinden en zelf hun problemen oplossen. Helaas is niet iedereen daar even goed toe in staat en vallen sommige mensen buiten de boot. De Hulpwijzer biedt ze houvast en stuurt ze in de goede richting. Ook in Den Helder hebben ze er sinds kort een. ‘Ik kan mijn huishouden niet meer doen, ik wil graag vrijwilligerswerk doen, ik heb hulp nodig bij het invullen van mijn formulieren, ik wil voor mezelf beginnen, stoppen met roken, samen met anderen eten. Of ik wil graag bijverdienen, mag dat?’ Op de homepage van hulpwijzerdenhelder.nl kom je via een paar eenvoudige vragen precies terecht waar je moet zijn, wat het antwoord is op je vraag of probleem en welke betrokken organisaties je eventueel verder kunnen helpen. Wie al weet waar hij het antwoord op zijn vraag ongeveer moet zoeken, kan terecht bij een van de zeven subcategorieën zorg en gezondheid, wonen en huishouden, woonomgeving en vervoer, geldzaken, actief zijn en meedoen, werk of jeugd en gezin. Heldere en toegankelijke teksten die voor iedereen zijn te begrijpen en overzichtelijke categorieën die in handige en heldere iconen zijn weergegeven zodat niemand lang hoeft te zoeken. Op die manier komt de juiste informatie ook daadwerkelijk terecht bij diegene die het nodig heeft en krijgen bezoekers antwoord op meer dan duizend hulpvragen.
 

Drempel lager

Den Helder is erg enthousiast over de Hulpwijzer, die door Sdu werd ontwikkeld en samen met de gemeente wordt gepersonaliseerd en toegespitst op de eigen situatie. ‘We bieden natuurlijk wel een heleboel hulp en ondersteuning in de stad, maar lang niet iedereen weet die even goed te vinden’, zegt wethouder sociaal domein Pieter Kos. Door het inzetten van de Hulpwijzer, die samen met organisaties, gebruikers en adviesraden is opgesteld, komt daar nu verandering in. ‘Lang niet iedereen pakt ook even makkelijk de telefoon om naar de gemeente te bellen’, vervolgt Kos. ‘Omdat je zelf soms ook niet precies weet waar je naar op zoek bent, kan het best lastig zijn de goede vraag te formuleren. De Hulpwijzer neemt je aan de hand en helpt je bij het formuleren van je vraag. En het zoeken naar het antwoord. Dankzij de Hulpwijzer wordt de drempel voor burgers om bij de gemeente aan te kloppen dus veel lager en dat is goed. Zo komen ze veel sneller terecht bij organisaties die hen mogelijk kunnen helpen bij het oplossen van hun probleem.’
 

Beeld completer

De Hulpwijzer vervangt de Sociale Kaart van Den Helder en Geld-kompas.nl, die veel meer aanbod dan vraaggericht waren. Via de nieuwe website hulpwijzerdenhelder.nl kunnen burgers gericht zoeken, hun eigen vraag goed beschrijven en een veel nauwkeuriger antwoord krijgen. Niet alleen voor de burgers biedt de Hulpwijzer Den Helder een uitkomst. Ook voor de gemeente en voor professionals in het sociale domein zelf heeft de Hulpwijzer voordelen.

De Sociale kaart van gemeente Den Helder

Nooit helemaal af

Het opzetten van de Hulpwijzer is, zoals in iedere gemeente, een behoorlijk intensief proces waarin Den Helder, de lokale partnerorganisaties en alle andere betrokken instellingen samen optrokken. ‘Een hele klus, die best veel heeft gevraagd van onze organisatie’, geeft Kos toe. ‘Maar nu de Hulpwijzer er staat en ook daadwerkelijk wordt gebruikt, ben ik oprecht trots op wat we met elkaar hebben neergezet. En blijven neerzetten natuurlijk. Want in feite is de Hulpwijzer nooit helemaal af.’ Vanaf het moment dat de website live ging, wordt de informatie op Hulpwijzer Den Helder periodiek geactualiseerd door de redactie van Sdu. ‘En dat is goed’, zegt Kos. ‘De Hulpwijzer is geen statisch instrument maar blijft in beweging, net als de gemeente zelf.’

 

De VIND Hulpwijzer is ontwikkeld door de Sdu en vormt hét informatieportaal binnen het sociaal domein. Steeds meer gemeenten maken er gebruik van. De VIND Hulpwijzer is een combinatie van zoekmachine, vraaggeleiding, adviezen, relevante organisaties en sociale kaart op lokaal niveau. Kortom, VIND Hulpwijzer is veel meer dan alleen een zoekmachine. Inwoners zien hoe ze met bepaalde situaties om kunnen gaan, waar ze terecht kunnen met hun vragen en hoe procedures werken. Dit scheelt de gemeente veel vragen en tijd en de inwoners zijn direct geholpen. Ze krijgen het juiste antwoord op al hun vragen over zorg, geldzaken, participatie en opvoeden. En dat maakt ze veel zelfredzamer.

Lees andere ervaringen