Precies 50 jaar geleden begon Nico Bierhuis bij de Staatsdrukkerij en Uitgeverijbedrijf als leerling op de bedrijfsschool. De eerste week als handzetter, maar dat vond hij niets en stapte hij over als leerling boekbinder waar hij na 4 jaar zijn diploma’s hand- en machineboekbinder heeft gehaald. Een halve eeuw later is hij nog steeds in dienst bij Sdu, nu als klantenservice medewerker. ‘In de tussentijd is wel een hoop veranderd’, zegt Nico. Hoe kijkt Nico terug op 50 jaar bij hetzelfde bedrijf en de veranderingen?
Van het zetten van letters naar mensen helpen
In de afgelopen 50 jaar heeft Nico diverse functies bekleed. ‘Als ik nu tegen iemand vertel dat ik ben begonnen met een zethaak en het letter voor letter moeten neerleggen kunnen mensen er zich niets meer bij voorstellen’. Nico vertelt over zijn periode als leerling. ‘Het begon met een maand op de bedrijfsschool en een maand op de productievloer. Als leerling van een klas van 4 of 5 personen ging je daar alle machines leren. Eén dag in de week ging je naar de grafische school en kreeg je theorieles’. ‘En als je ergens wilde solliciteren en je zei dat je bij Sdu op school had gezeten werd je blind aangenomen’.
‘Daarnaast heb ik ook nog eens 3 jaar aan de bindstraat gestaan, daar werden bijvoorbeeld alle telefoonboeken gemaakt. Het was gewoon een mooie tijd, je ging wat geld verdienen en je kon gewoon een brommertje kopen‘. ‘Ik ben op een gegeven moment tijdelijk overgestapt naar de uitgeverij, in verband met gezondheidsklachten. Daar ben ik eigenlijk blijven hangen omdat ik het werk daar ook wel leuk vond. Terugkijkend is dat wel een goede beslissing geweest. Het was een mooie tijd waarin we wel hard moesten werken.’
‘We gingen in die tijd over, bij onze adresbestanden, van wijknummers naar de huidige postcodes. En dat hebben we met z’n allen opgetuigd. Ik ben er vanaf het begin bij geweest en achteraf gezien was dat best een mooie periode’. Vanaf dat moment ging alles steeds sneller in ontwikkeling, niet alleen bij Sdu. ‘Door de ontwikkelingen met computers en enorme machines ging alles steeds sneller en mooier’.
Op dit moment is Nico medewerker klantenservice, naast telefonische werkzaamheden houdt hij zich bezig met bestellingen opvoeren en annuleren, Naw-gegevens onderhouden en heel veel crediteren. Wel geeft Nico aan dat het belangrijkste en leukste onderdeel van zijn werk is om met het team samen te werken. ‘De jongste bediende zit ook al 25 dienstjaren op onze afdeling. Op andere afdelingen zitten er ook wel een paar, maar het is nog echt een kleine kern’.
Met je collega’s maak je het bedrijf
‘Als je bij Sdu in dienst kwam tekende je eerst om lid te worden van de personeelsvereniging en daarna pas je contract’ vertelt Nico. ‘In die tijd hadden we een enorme personeelsvereniging met diverse clubs: visclub, tafeltennisclub, zwemmen, voetbal en badminton en nog veel meer. Zo belangrijk is het om in contact te zijn met je collega’s.’
‘In de jaren 90 hebben we met Johan Enschede een joint venture gestart met Sdu. Die is vertrokken naar Haarlem en Sdu heeft dat bedrijf overgenomen. Uiteindelijk is dat onderdeel ook weer verkocht en daar zaten collega’s bij die je kende van de drukkerij. En met sommige van die mannen ga ik nog steeds om’. Zo deden we bijvoorbeeld ook het Kamerwerk van de Eerste en Tweede Kamer, dat was onze core business. Dat was zo belangrijk, daar werkten we iedere avond aan en iedere keer was het overwerken’. Dan leer je je collega’s wel kennen.
Mét de klant naar de volgende stap
Als je zo lang in dienst bent ga je toch terugkijken op hoe sommige aspecten vroeger anders werden gedaan. Hoe ga je om met de verandering van Sdu van Staatsdrukkerij en -Uitgeverij naar een innovatieve samenwerkingspartner en leverancier van softwareproducten? ‘Ja, aan dat zetten van lettertjes zou je nu niet meer moeten denken. Gelukkig maar, want dat is niet meer van deze tijd.’ lacht Nico. ‘Wat ik goed vind is dat we nu echt de klanten aan ons binden en niet meer zonder elkaar kunnen’. ‘Wij moeten input van de klanten hebben en de klant moet iemand hebben die voor hen zorgt. Dat kunnen wij doen.’ ‘Als je mensen kunt helpen en blij kunt maken, vind ik het echt bijzonder mooi. Maar wij vergaren daar ook weer heel veel kennis van, hoe we het beter kunnen doen en wat aansluit bij de wensen’.
‘Ik denk dat je ook de juiste personen aan de leiding moet hebben om de verandering te kunnen realiseren. Ik vind het toch wel mooi dat we meer inspelen op de wensen van de klant en daar mooie producten voor ontwikkelen, al zal ik dat natuurlijk niet helemaal meer mee gaan maken.’