Welke traditionele patronen beperken de groeimogelijkheden van de organisatie en welke traditionele patronen brengen jouw bedrijf in gevaar door een grote verstoring? Gaat Covid-19 het werk- en denkpatroon van adviseurs volledig op de kop zetten? Of is de zwaarste periode voorbij en gaan we weer verder zoals altijd? We gaan door met uurtje factuurtje, redenerend vanuit een onderwerp of expertise en we doen dit vanuit de silo’s in plaats vanuit de gedachte van de multidisciplinaire samenwerking.
Doorbreken van heilige huisjes
Verleden week vond het Sdu Covid-19 event: Inzicht en uitzicht plaats. Verschillende praktijkexperts uit de advocatuur, belastingadviesprakrijk en overheid gaven hun visie op de toekomst. We zien dat heilige huisjes doorbroken worden. Want waarom moet er nog van 9-5 op kantoor gewerkt worden? We kunnen wel degelijk ook met klanten online communiceren. En digitale samenwerking met collega’s is ineens wel mogelijk. Burgemeester Liesbeth Spies noemt het “een disruptieve transformatie”. Dagvoorzitter Huub van der Meulen, directeur strategie Lefebvre Sarrut, denkt ook dat de “digitale transformatie zich versneld doorzet en we vooral niet in oude patronen moeten vervallen”. Belastingadviseur Mariëlle Spuijbroek van DRV Accountants & Adviseurs benadrukt dat “nu meer dan ooit, je data voor je moet laten werken en je aan structurering van je adviespraktijk niet ontkomt, net als digitale overdraagbaarheid en samenwerking binnen de adviespraktijk”.
Omvorming van een traditioneel bedrijf
Bij Sdu hebben we de transformatie van uitgever naar aanbieder van cloud workflow oplossingen op het snijvlak van data, content en procesondersteuning versneld moeten doormaken. We moesten wel, want de tijd van “content is king” lijkt voorbij. We moe(s)ten extra waarde bieden aan onze klanten. Dat gebeurde ook al voordat de Coronacrisis uitbrak maar we kunnen constateren dat dit nu in een sneller tempo gaat. We zitten daarbij in de overgang naar een heel nieuw bedrijf en we merken dat innovatie in toenemende mate tot stand komt in samenwerking met klanten en partners. Je moet tenslotte doen waar je goed in bent en samenwerken met partijen (waaronder klanten) die hun expertise inbrengen. Klinkt natuurlijk mooi, maar daar zit ook weer een uitdaging: want hoe zorg je dat iedereen aangehaakt blijft en dezelfde verwachtingen heeft? En daar is eigenlijk maar één oplossing voor: de relatie (blijven) onderhouden en afspraken nakomen. Niks meer en niks minder. Dan is er vertrouwen en kun je een potje bij elkaar breken.
Duurzame adviespraktijk
Wat natuurlijk pijnlijk duidelijk is geworden door Covid-19 is dat als jij als adviseur je klanten goed wilt blijven bijstaan, dan zullen zij de facturen moeten kunnen blijven betalen. Wat gebeurt er als er een nieuwe golf van coronabesmettingen volgt? Want dan weten we zeker dat het leed niet te overzien is. Maar nu kunnen we ons hierop voorbereiden. Scenario’s uitwerken, teams vrijmaken en ook een financiële planning opstellen. Er is vooralsnog een goede cashflow en werk genoeg. Dus het is juist nu de tijd om te leren van deze crisis periode. Je kunt als adviseur gaan experimenteren met nieuwe manieren van samenwerken, nieuwe business modellen, zorgen voor overdraagbaarheid van advisering en vooral: het een stukje efficiënter maken. Het kan niet langer dat er 50 verschillende lening overeenkomsten in een kantoor in omloop zijn.
Dit is de tijd om je echt in de klant te verdiepen, de relatie die je nu hebt opgebouwd vast te houden en uit te bouwen. Te luisteren en daar je dienstverlening op aan te passen: wellicht een ander business model, een ander contact, proactief bijstaan. ‘In crisis ontdek je je beste vrienden.’ Hebben we het daar nu te druk voor? Eigenlijk wel. Toch maar tijd voor maken.
Bekijk hier de aftermovie van het Sdu Covid-19 event.