Artificial Intelligence staat hoog op de agenda bij het accountants & adviesbedrijf Mazars. Sterker nog, het heeft zelfs voorrang op andere innovatieve projecten. Director Tax Thierry Boonstra en Head of Innovation Rob Vergeer vertellen waarom Mazars zich heeft aangesloten als launching partner bij GenIA-L.
Wat doet Mazars?
Rob: ‘Mazars is een audit- en adviesorganisatie. In Nederland hebben we zo’n 1200 mensen in dienst, wereldwijd 40.000. We controleren de jaarrekeningen van middelgrote bedrijven en geven advies op het gebied van onder andere fiscaliteit en digitalisering. Tegenwoordig speelt duurzaamheid ook een belangrijke rol vanwege de CSRD-wetgeving.’
Waar zit voor jullie de uitdaging om met AI om te gaan?
Rob: ‘Met onze omvang behoren wij niet tot ‘The Big Four’ van accountantsorganisaties. Onze relatief kleinere omvang maakt ons wendbaarder. Tegelijkertijd moeten we ons wel houden aan de kwaliteitseisen en regelgeving van onder andere de AFM. Dus als er iets fout gaat, dan heeft dat direct grote gevolgen voor ons kantoor.’
Thierry: ‘En samen met innovatie staat dat soms op gespannen voet. Zeker als het gaat om Artificial Intelligence (AI), want dat is nog zo onbekend. Als AI toegang heeft tot vertrouwelijke klantdata, dan moeten we goed nadenken of we dat nu al aandurven.’
Maar toch kiezen jullie ervoor om met AI aan de slag te gaan?
Thierry: ‘Klopt, want wij geloven dat als we als organisatie nu niets met AI gaan doen, we over een paar jaar onze grote klanten niet meer kunnen bedienen. De ontwikkelingen gaan zó snel. Op het moment dat je iets op papier hebt gezet over visie of beleid, is het al bijna ingehaald door de werkelijkheid. Daarom draait AI bij Mazars op een hoger tempo dan de andere tientallen projecten van het innovatieteam.’
Rob: ‘Hoewel we nog niet goed weten hoe we zelf AI-oplossingen gaan ontwikkelen, weten we wel dát we het willen. En bij voorkeur doen we dat in onze internationale context, samen met een aantal andere grote landen. Zo kunnen we ons schaalvoordeel beter benutten. Zolang het maar op een veilige manier uitgevoerd wordt. Daarom werken we met meerdere digitale partners samen, waaronder Sdu. We hebben ons aangesloten bij GenIA-L om mee te kijken hoe je de AI-technologie goed kunt proberen en beheersen, zoals het veilig beheren van een dataset. Zonder dat we veel tijd moeten investeren in het zelf ontwikkelen van de technologie.’
Waar zit volgens jullie dan die toegevoegde waarde om met AI te werken?
Thierry: ‘Ik denk dat AI vergeleken met handmatig werk beter – of in ieder geval sneller – goede vergelijkingen maakt en verbanden legt. Ook denk ik dat het helpt bij het reviewen van stukken die door andere partijen zijn opgesteld. Bijvoorbeeld wanneer een bedrijf wordt verkocht en je kijkt of alle contracten in orde zijn. Met AI kun je alle contracten uploaden en laten controleren én documenten opstellen.’
Wat is voor jullie het ideale scenario?
Rob: ‘Het zou handig zijn als je tijdens je klantwerk relevante pop-ups ontvangt die betrekking hebben tot je klanten. Dat AI kan zeggen: ‘Deze klant heb je al eerder geadviseerd en zit in een bepaalde situatie, maar de Hoge Raad heeft nu deze uitspraak gedaan. Wil je je klant informeren?’ Daarmee kun je veel pro-actiever te werk gaan.’
Thierry: ‘Bovendien kunnen we veel tijd besparen. We zijn natuurlijk een kennisorganisatie. Dus het zoeken naar de juiste informatie, jurisprudentieonderzoek, is een groot deel van ons werk. AI kan ons dat stukje werk uit handen nemen.’
Verandert daarmee dan ook jullie rol?
Rob: ‘De voorbereidende werkzaamheden voor een klant worden misschien anders, omdat je daarbij sneller toegang hebt tot betere kennis. Maar nog steeds heb je professionals nodig in de fiscale hoek. Al is het maar om de informatie te verifiëren die AI voor de klant of voor ons heeft verzameld. Dat wordt dus een andere dienstverlening.’
Thierry: ‘En vergeet niet dat er sowieso nu al veel verandering plaatsvindt. Documenten ophalen, data-analyses, rapporten maken en controles uitvoeren wordt ook steeds meer gedigitaliseerd en geautomatiseerd. Maar AI is wel een echte gamechanger.’
Wat wil je andere (fiscale) bedrijven meegeven?
Rob: ‘Iedereen wil snel starten met AI, maar gun jezelf de tijd om alles eerst goed te onderzoeken. AI is een containerbegrip en een moving target. Er is nog geen tool af, niks werkt al fantastisch. Als kantoor kun je dus twee dingen doen: óf je wacht tot er AI-tools verschijnen die je kant-en-klaar kunt kopen óf je doet mee aan het onderzoek. Ondanks dat het dan nog geen afgerond product is, leer je daar het meeste van.’
Thierry: ‘Want alleen al leren hoe je een juiste vraag stelt aan AI is een uitdaging. Als launching partner van GenIA-L doen wij die ervaring op.’
Over het GenIA-L launching partner traject
Tijdens het GenIA-L launching partner traject van zes maanden ontwikkelt Sdu samen met vijf kantoren een AI-product door dat relevant is voor dienstverleners die werken met wet- en regelgeving.
In totaal hebben vijf kantoren zich aangesloten als launching partners. Drie uit de fiscale sector: Visser & Visser, Newtone en Mazars. En twee uit het juridische werkveld: Houthoff en AKD. Het zijn vooraanstaande kantoren die genoeg slagkracht hebben om iets los te maken in de markt. En doordat ze veel medewerkers hebben, betekent het ook dat ze genoeg mensen hebben die het kunnen testen.
Meer lezen over AI?Bekijk hier de andere blogs over AI. En lees hier ook het verhaal van een van de andere launching partners: Visser & Visser. |