‘AI is een kans om nieuw talent aan te trekken’ 

‘AI is een kans om nieuw talent aan te trekken’ 
3 juni 2024

Met een spiksplinternieuwe naam is advies- en accountantskantoor Newtone er klaar voor om voorop te lopen als het gaat om innovatie. Dat is dan ook direct de reden dat het bedrijf zich aansloot als GenIA-L launching partner. Hoe kijkt Newtone naar de toekomst van AI binnen hun vakgebied? Partner en belastingadviseur Freek van Agt en belastingadviseur Lucas Bongers vertellen er meer over. 

Wat is Newtone voor bedrijf? 

Freek: ‘Newtone is een multidisciplinaire adviesorganisatie met ruim 1100 medewerkers. Wij richten ons met name op ondernemers en denken met onze klanten mee. De focus ligt vooral op het grotere mkb, maar we hebben ook startende ondernemers als klanten. Newtone is nog een nieuwe naam, sinds half april gaan we onder die noemer door het leven. Onze organisatie is voorgekomen uit een fusie van Koenen en Co, HLB Witlox van den Boomen en PKF Wallast. Samen hebben we de ambitie uitgesproken om digitaal actief en innovatief te zijn. Dankzij de fusie is onze ontwikkelkracht enorm toegenomen. De samenwerking met Sdu als GenIA-L launching partner is daar een voorbeeld van.’

Hoe nieuw was het werken met AI voor jullie? 

Freek: ‘AI hadden we natuurlijk wel in het vizier, maar we waren vooral actief bezig met data warehousing. Hoe kunnen we meer doen met de data die we al tot onze beschikking hebben en dat proactief inzetten voor onze klanten?’ 

Lucas: ‘Maar AI toepassen binnen ons werk, daar hadden we nog maar weinig ervaring mee. Wel keken we naar de mogelijkheden van openbare AI-programma’s, zoals ChatGPT. Maar het stond echt nog in de kinderschoenen.’ 

Waardoor veranderde dat? 

Freek: ‘We maakten al gebruik van het NDFR-portaal van Sdu. Maar in november kwam Koen Aarns van Sdu langs voor een demonstratie van GenIA-L. Heel eerlijk? We waren natuurlijk wel geïnteresseerd, maar ook een beetje sceptisch. We waren bang dat hij zou komen met een ‘flitsende ’presentatie, helemaal geregisseerd. Waarbij hij een vraag in zou typen en er precies een goed verhaal uit zou komen. Om te testen hoe ‘slim’ deze toepassing echt was, stelden we een complexe overdrachtsbelastingvraag. Koen typte vol zelfvertrouwen ons vraagstuk in en onze monden vielen open toen we het antwoord zagen. Het was meteen raak. Al onze twijfel was weggenomen en we dachten: hier moeten we mee aan de slag, dit kan zomaar een primeur zijn. Het was een mooi moment, ook voor Sdu.’

Hoe kijken jullie nu naar het gebruik van GenIA-L? 

Freek: ‘Sowieso is het interessant om mee te worden genomen in het ontwikkelingsproces. We dragen door onze feedback bij aan de doorontwikkeling. En als ik kijk naar de vervolgstappen, zeker voor complexe vraagstukken, dan ziet dat er veelbelovend uit. Zoals extra mogelijkheden voor het uploaden van documenten, rechtsvragen die gesteld kunnen worden en feitenanalyses.’  

Lucas: ‘We zijn er wel achter gekomen dat het huidige model nog onnauwkeurigheden bevatte. Maar het ligt niet alleen aan de technologie, je moet als gebruiker ook zelf scherp zijn. Denk bijvoorbeeld aan hoe je een vraag of prompt formuleert. Hoe duidelijker je je vraag stelt, hoe groter de kans op een goed antwoord wordt. Dat is een vak apart en de kennis hierover doen we nu al op.’ 

Wat zijn de bedreigingen van AI? 

Freek: ‘In het verleden had je één vraag en deed je onderzoek. Misschien was twintig procent van wat dat opleverde maar relevant, maar die andere tachtig procent heb je wel gezien. En die informatie draagt wel bij aan het verrijken van je fiscale blik.  Als een AI-oplossing als GenIA-L écht gaat werken, dan heeft een junior binnen tien minuten het antwoord gevonden. Dat bevordert de snelheid, maar er is een risico. Ontwikkelt die junior wel voldoende de ‘brede fiscale blik’?’ 

Lucas: ‘Want als GenIA-L een volledig correct antwoord geeft van één alinea, dan mis je een hoop extra randzaken. Als je daar niet over nadenkt, is het voor startende adviseurs moeilijk om zelf die afweging te maken welke informatie voor hen wel of niet relevant is. Dat wordt de uitdaging voor de toekomst: hoe leid je de jonge mensen op?’ 

En de kansen? 

Lucas: ‘AI kun je inzetten als sparringpartner. In plaats van dat je als junior met vragen naar je senior gaat om te kijken of je op de goede weg zit, stel je de vraag aan AI. Daardoor hoef je je collega’s minder vaak te storen, dat werkt efficiënter.’ 

Freek: ‘Het zal nooit onze expertise kunnen vervangen. Maar als je het goed inzet als hulpmiddel, kun je echt efficiënter werken en meer bronnen en data gebruiken. Bovendien kun je de jurisprudentie in één keer loslaten op je volledige klantenbestand. Daarmee creëer je een groter bereik van gegevens, afwegingen en input in het algemeen. En dat kun je vervolgens meenemen in je advisering. Waardoor je proactiever kunt selecteren welke informatie relevant is voor welke klant.’ 

Wat zouden jullie andere kantoren binnen de fiscale sector willen meegeven? 

Freek: ‘Momenteel is er een zogenaamde War on Talent gaande. Op het moment dat je als bedrijf kan aangeven dat je bezig bent met AI en innovatie, dan is de kans groot dat jonge mensen zich daardoor aangetrokken voelen en mee willen doen. Het is dus een mooie kans om nieuw talent aan te trekken.’ 

Lucas: ‘En ook belangrijk: doe mee en doe jezelf niet te kort. Je verbreedt je op een heel andere manier dan je normaal doet met alleen taxeren en belastingen. Nu ben je ook bezig met een stukje ICT. Het is zonde als je die kans laat liggen.’ 

Over het GenIA-L launching partner traject

Tijdens het GenIA-L launching partner traject van zes maanden ontwikkelt Sdu samen met vijf kantoren een AI-product door dat relevant is voor dienstverleners die werken met wet- en regelgeving. Drie uit de fiscale sector: Visser & Visser, Newtone en Mazars. En twee uit het juridische werkveld: Houthoff en AKD. Het zijn vooraanstaande kantoren die genoeg slagkracht hebben om iets los te maken in de markt. En doordat ze veel medewerkers hebben, betekent het ook dat ze genoeg mensen hebben die het kunnen testen.  

Meer lezen over AI?

Bekijk de andere blogs over AI hier. En lees hier de verhalen van GenIA-L launching partners Mazars en Visser & Visser.