Getekend en uitgelegd: hoe zit het GenIA-L launching partner traject in elkaar?

Getekend en uitgelegd: hoe zit het GenIA-L launching partner traject in elkaar?
15 mei 2024

Begin dit jaar was het zover: de kick-off van het launching partner traject van GenIA-L. Met de AI-toepassing GenIA-L wordt betrouwbare content gecombineerd met een slimme AI-oplossing. Hoe de lancering van zo’n toepassing tot stand komt? Wat komt er allemaal bij kijken? En hoe staat het er een paar maanden later voor? Je ziet én leest het terug in deze infographic.  

 

 

Startfase 

Even terug naar 2023. Toen werden de eerste stappen gezet voor het ontwikkelen van GenIA-L. De data scientists, tegenwoordig AI-engineers genoemd, bouwden de software. Ondertussen ging Koen Aarns, project lead AI van dit traject, in gesprek met meerdere partner- en klantbedrijven van Sdu. Zouden zij geïnteresseerd zijn om samen te werken om GenIA-L door te ontwikkelen en te testen? Enthousiaste reacties volgden en vijf bedrijven sloten zich aan als launching partner. Drie uit de fiscale sector: Visser & Visser, Newtone en Mazars. En de andere twee, Houthoff en AKD, uit het juridische werkveld. ‘Vooraanstaande kantoren die genoeg slagkracht hebben om iets los te maken in de markt. Met veel medewerkers die GenIA-L kunnen testen’, lichtte Koen toe tijdens de kick-off in januari. De eerste gebruikers testten GenIA-L en volgden ook een interactieworkshop, georganiseerd door ons UX-team. En daarmee was het GenIA-L launching partner traject officieel van start. 

‘Ik zie in dat dit de onze toekomst gaat worden, daarom haak ik hier bij aan.' 

Launching partner


Strategiefase
 

Na de startfase was het tijd voor de strategiefase. Het kernwoord dat hier telkens in naar voren kwam? Valideren. Om dat te bewerkstelligen, werden ontelbare interviews afgenomen bij de gebruikers die volop aan het testen waren. Esther Feiken, senior UX-researcher, had het er druk mee. ‘Bij UX doen we onderzoek naar de behoefte van de gebruikers. Allemaal om ervoor te zorgen dat de AI-oplossing aansluit bij hun wensen en behoeftes. Je wilt de stem van de gebruiker meenemen in je productontwikkeling.’  

Ook was het tijd voor een volgende workshop: samen het ideale proces creëren van GenIA-L voor een complexe klantcasus. Op het kantoor van Sdu kwamen medewerkers van de verschillende launching partners samen. ‘In deze ideation sessie zochten we samen een oplossing voor de uitdagingen van onze launching partners. Dat deden we aan de hand van complexe casusbehandelingen’, zegt Esther. Met volop interactie was het een geslaagde middag waarin we als Sdu veel input ophaalden om GenIA-L door te ontwikkelen. Al deze input is meegenomen in de ontwikkeling van een prototype dat ingezet wordt voor het oplossen van complexe casussen. Als kers op de taart bouwde het AI-team ook nog een extra chatfunctionaliteit in. 

 

‘Wat ik zeg, wordt meegenomen in de ontwikkeling van GenIA-L.’ 

Launching partner

 

Prototype- en doorontwikkelingsfase 

Het prototype is klaar. Dus wat betekent dat? Juist, weer valideren. De GenIA-L launching partners zijn enthousiast en zien dat hun feedback ook echt is meegenomen in de doorontwikkeling van GenIA-L. Maar er zijn nog wel aandachtspunten, zoals hoe omgegaan wordt met privacygevoelige informatie en hoe interne know-how verwerkt kan worden in GenIA-L. En ook andere functies - zoals het uploaden van documenten of samenvattingen maken - zijn veelgehoorde wensen. Dat staat nog allemaal op de planning bij de verdere doorontwikkeling van GenIA-L.  

 

En nu? 

Ondanks dat het GenIA-L launching partnertraject al in de latere fase zit, valt er dus nog genoeg te verbeteren. De doorontwikkeling stopt dus sowieso niet, alleen is het de vraag welke vorm dit krijgt.Maar zeker is: er valt nog veel te halen en te ontdekken.

Blijf op de hoogte van de laatste updates over GenIA-L via de Sdu-kanalen, zoals social media en de
maandelijkse nieuwsbrief 

 

Meer lezen over AI?

Bekijk hier de andere blogs over AI.