Foto: Van links naar rechts: Thijs Kranenburg, Esther Feiken (UX-researcher), Amir Soleimani, Sergi Castella, Moaaz Zaki en Maaike Visser
De doorontwikkeling van GenIA-L, innovatieve AI-software voor fiscalisten en juristen, gaat in rap tempo door bij Sdu. Meerdere (interne) experts zijn hierbij betrokken, zoals medewerkers die de markt in de gaten houden en de vakredactie. En dan zijn er natuurlijk ook de 'bouwers' van de GenIA-L: Back-enders, front-enders, UX-researchers, designers en AI-engineers (of ook wel data scientists genoemd). Dit AI-team legde destijds de fundering en verbetert continu de functionaliteiten. In dit artikel vertellen de AI-engineers over hoe ze te werk gaan en wat hun werk inhoudt.
In totaal zijn bij het AI-team vijf AI-engineers betrokken: Thijs, Maaike, Sergi, Amir en Moaaz. Maar begin vorig jaar bestond het alleen nog maar uit Koen Aarns, Kasper Kooijman en Thijs Kranenburg. Zij kwamen via een bijzondere weg bij Sdu terecht. Thijs: ‘Koen, Kasper en ik leerden elkaar jaren geleden kennen tijdens onze studie Data Science & Entrepeneurship. Samen hebben we de startup Bluetick opgezet, waarbij we met NLP (tekstuele toepassingen binnen AI) voor de juridische sector werkten.’ Ze zochten de samenwerking op met Sdu en bundelden de krachten: één product dat bestaat uit betrouwbare content én een slimme AI-toepassing. Inmiddels is Bluetick volledig onderdeel van Sdu geworden en is het AI-team ook uitgebreid met extra data scientists, die nu AI-engineers worden genoemd. ‘Die naam weerspiegelt beter wat we doen’, zegt Sergi Castella, een van die AI-engineers. Het product wat zij momenteel maken, heet GenIA-L.
Teamuitbreiding
Vorig jaar kwam bijvoorbeeld Maaike Visser het Sdu-team versterken, nadat ze de opleiding Informatica aan de TU Delft volgde en meerdere freelance AI-projecten had. Hoe zij bij Sdu terechtkwam? ‘Tijdens je studie kom je met 1001 onderwerpen in aanraking. Pas in het laatste jaar begon ik in de richting van NLP (Natural Language Processing) en IR (Information Retrieving) te rollen. Bij NLP verwerk je met AI tekst om hiervan een nieuwe tekst te genereren. IR staat voor de wetenschap waarbij je zoekresultaten in de juiste volgorde samenstelt. Thijs was namens Bluetick aanwezig bij een soort bedrijvenmarkt en we raakten aan de praat. Wat bleek: waar hij mee bezig was, dat was precies waar mijn interesse lag.’ Ondanks dat Thijs aangaf mensen te zoeken, zette Maaike dat aanbod nog even in de ijskast. ‘Ik was nog niet eens begonnen met afstuderen! Maar Bluetick is me altijd bijgebleven, dus ik heb na mijn studie contact opgenomen met Thijs.’ Hij gaf vervolgens aan dat de startup overgenomen zou worden door Sdu. Dus Maaike solliciteerde bij Sdu en de rest is geschiedenis.
Meer dan bouwen
Inmiddels is Maaike dus AI-engineer bij Sdu. ‘Wat die functie precies inhoudt, verschilt per persoon of bedrijf’, lacht Maaike. Waar zij zich vooral mee bezighoudt? ‘Ik schrijf en implementeer code. Dus ik maak de software en koppel het aan bestaande software.’ Ze legt vervolgens uit hoe de samenwerking van het AI-team er in de praktijk uitziet. ‘Zie GenIA-L als een grote ‘doos’ waaraan een gebruiker vragen stelt. Koen verkoopt die doos aan klanten, maar ik ben een van de mensen die de binnenkant bouwt. Zodat er daadwerkelijk antwoorden uit komen rollen.’ Iets soortgelijks doet ook Sergi. ‘Het rangschikken van zoekresultaten en interactie zijn de punten waar we de laatste tijd het meest aan hebben gewerkt. Maar onze rollen omvatten meer dan dat. We kijken namelijk in brede zin ook naar het ontwerp, het onderzoek en de ontwikkeling van AI-kerntechnologieën in de back-end van GenIA-L.’ Zodat alles goed functioneert en met elkaar samenhangt als totaalproduct.
Gebruikersfeedback
Daarvoor werkt het AI-team veel samen met andere experts binnen Sdu, zoals van de afdelingen UX en design. Want met het alleen bouwen van een AI-oplossing kom je er niet, geeft Maaike aan. ‘Waar het in het begin vooral gokken was hoe de gebruiker GenIA-L zou ervaren, krijgen we nu via de bètatesters, betalende gebruikers en launching partners echt waardevolle gebruikersfeedback binnen. Het UX-team valideert de AI-oplossing bij de gebruikers en die feedback nemen wij mee. Daardoor kunnen we telkens de volgende stap zetten met het verbeteren van GenIA-L.’
En inmiddels zijn er heel wat stappen gezet, vertelt Thijs. ‘Niet alleen zijn er extra functionaliteiten toegevoegd, ook de snelheid is verbeterd. Bovendien hebben we een chatfunctie ontwikkeld. Deze zal in de komende tijd live worden gebracht.’ Met de snelle ontwikkelingen op AI-gebied, is volgens Maaike de verwachting dat de capaciteiten van GenIA-L alleen maar zullen toenemen. ‘Als je bedenkt dat ik nog niet zo lang geleden ben afgestudeerd, dan is er al zóveel veranderd en verbeterd binnen de grote AI-taalmodellen. Dat belooft dus wat voor de toekomst!’
Over het GenIA-L launching partner traject
Tijdens het GenIA-L launching partner traject van zes maanden ontwikkelt Sdu samen met vijf kantoren een AI-product door dat relevant is voor dienstverleners die werken met wet- en regelgeving.
In totaal hebben vijf kantoren zich aangesloten als launching partners. Drie uit de fiscale sector: Visser & Visser, Newtone en Mazars. En twee uit het juridische werkveld: Houthoff en AKD. Het zijn vooraanstaande kantoren die genoeg slagkracht hebben om iets los te maken in de markt. En doordat ze veel medewerkers hebben, betekent het ook dat ze genoeg mensen hebben die het kunnen testen.
Meer lezen over AI?Bekijk hier de andere blogs over AI. |