Wie had tweehonderd jaar geleden kunnen bedenken dat een uitgeverij AI en software zou ontwikkelen? Digitalisering en innovatie hebben de markt compleet veranderd. En dus heeft Sdu ook een ware transformatie ondergaan. Sterker nog, de ontwikkelingen zijn nog volop gaande. Welke innovatieve veranderingen staan er op de planning? Wat is er de afgelopen jaren gerealiseerd? En welke impact hebben deze veranderingen op een grote klantgroep van Sdu: juristen en fiscalisten?
‘Net als bijna iedere uitgeverij, zijn we ooit begonnen met het drukken op papier. Boeken, magazines et cetera: daar liggen onze roots’, vertelt commercieel directeur Rob Klijsen. ‘Nog steeds werken we met papier, maar dat is nog maar een fractie van de omzet. Onze digitale tak wordt steeds belangrijker. Zo hebben we software aan ons aanbod toegevoegd. En binnenkort bieden we ook oplossingen met AI als basis. En het lijkt erop dat het niet blijft bij deze ontwikkelingen, het gaat razendsnel.’
Geen hype
Dat beaamt ook Sander de Groot, CEO bij Sdu. ‘Er zijn altijd hypes in de markt. Elk jaar is er wel weer een nieuwe innovatie waar iedereen het over heeft. Soms ebt dat na een tijdje weer weg.’ Maar Sander merkt op dat de ontwikkelingen op software- en AI-gebied zeker geen hype zijn. ‘Ik heb het gevoel dat dit veel impact gaat hebben op onze manier van werken en leven. Vergelijk het met de komst van internet. Dat is zó’n grote verandering voor de markt geweest. Wat er nu te wachten staat op AI-gebied, gaat de markt opschudden. Al lijkt niet iedereen dat te beseffen.’
Content als brandstof voor AI
Wat gaat er dan veranderen voor Sdu en haar klanten? Rob: ‘Als Sdu zijn wij dé specialist op het gebied van wet- en regelgeving. We creëren waardevolle content die iedereen die in deze branche werkt kan raadplegen.’ Maar dankzij de opkomst van AI ziet Rob een verschuiving. ‘Onze content gaat dienen als brandstof voor de AI.’ Hoe dat eruitziet? ‘We bouwen onze eigen AI-tool die onze klanten straks kunnen raadplegen om antwoord te krijgen op een juridische vraag. Dat antwoord wordt dus geformuleerd op basis van onze eigen betrouwbare content.’
Nieuwe rol voor juristen
Volgens Sander zit de grote uitdaging – en het plezier – in het meenemen van de klanten in alle ontwikkelingen. ‘De rol van een jurist gaat veranderen. Door de nieuwe technologie kun je sneller de onderzoeksfase doorlopen. Ik zie dat als een kans, want adviseren wordt hierdoor steeds belangrijker. Maar het betekent wel dat juristen zich moeten beraden op hun rol.’ Daarom voeren we intensief gesprekken met klanten om hun ideeën en wensen mee te nemen in de ontwikkelingen van de nieuwe oplossingen. ‘Zo ontwikkelen we samen AI-proposities. Het is dus echt een co-creatie. Zo zorgen we dat we nieuwe, innovatieve producten in de markt zetten waar echt behoefte aan is.’
Innovatie
Die gesprekken met klanten gaan niet alleen over AI. Want innovatie in het algemeen is sowieso een belangrijke pijler binnen Sdu. Waar de specialisten binnen de Sdu zich mee bezig houden? ‘Dan moet je denken aan het toegankelijker en gebruiksvriendelijker maken van onze huidige producten’, vertelt Rob. ‘UX-researchers en developers hebben daar dus een belangrijke rol in.’
Wat Sander en Rob professionals binnen wet- en regelgeving willen meegeven? ‘Zorg ervoor dat je kijkt naar de waarde die je nú toevoegt voor klanten. En denk dan: hoe kan ik AI gebruiken om dat nóg beter te doen? Nog efficiënter en slimmer? Laat het beantwoorden van relatief simpele vragen over aan AI en geef zelf proactief advies. Met onze nieuwe AI-tool geven we vakmensen de kans om hun rol op een nieuwe manier in te gaan vullen. En taken die hun agenda vaak snel vulden, achter zich te laten.’
Meer lezen over innovatie?Bekijk hier de andere blogs over innovatie bij Sdu. |