Bij Sdu draait alles om ontmoeten en creëren

Bij Sdu draait alles om ontmoeten en creëren
7 juli 2021

Dat thuiswerken ons prima afgaat, heeft het afgelopen jaar wel uitgewezen. Toch zijn er ook goede redenen om wél naar kantoor te komen. Bijvoorbeeld het versterken van de Sdu-connectie, maar dan moet het wel leuk en functioneel zijn. Met de uitkomsten van het medewerkerstevredenheidsonderzoek in de hand ging Manager Content Sandra Camonier aan de slag met de herinrichting van het kantoor op de Maanweg.

Lunch & Connect, Meet & Greet, Create & Innovate. Het is een greep uit de werktitels die de heringerichte etages hebben gekregen. Titels die letterlijk gaan over wat je op die verdieping kunt doen. ‘Geïnspireerd door de uitkomsten van het medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO)’, legt Sandra uit. Daaruit bleek namelijk dat de locatie op dat moment toch niet helemaal aansluit op de wensen die de medewerkers hebben. Tijd voor een ommezwaai dus.

Combinatie van thuis en kantoor

Na een periode van lockdown en thuiswerken was het tijd om de balans op te maken. Wat vind je prettig aan thuiswerken en waarvoor kom je liever op kantoor? Hoe vaak denk je naar kantoor te komen en hoe vaak zou je thuis willen werken? En als je dan naar kantoor komt, wat zou dan anders of beter kunnen? Sandra: ‘Uit ons onderzoek bleek dat maar liefst 75 procent van de medewerkers een combinatie van thuis en op kantoor werken wil behouden. Thuiswerken is fijn, je kunt lekker doorwerken, je eigen tijd indelen en je goed concentreren, maar veel mensen missen hun collega’s ook wel. Voor de gezelligheid en de verbondenheid, maar ook omdat veel werk dat we bij Sdu verrichten, vooral het creëren en ontwikkelen, nu eenmaal beter lukt als je fysiek bij elkaar zit.’

Hybride vergaderen

Sandra schakelde hulp in van Drees & Sommer, een bureau dat Sdu ook heeft geholpen met de verhuizing en vorige indeling van het kantoor op de Maanweg. Met de resultaten van het MTO én de expertise van Drees & Sommer is Sandra aan de slag gegaan met de herinrichting van de etages. Uitgaande van 380 medewerkers die 60 procent van hun werkuren op kantoor doorbrengen, bieden we nu 240 echte werkplekken; bureaus met stoelen en schermen. Dat is meer dan genoeg. Vooral als je bedenkt dat een groot aantal collega’s veel tijd doorbrengt in vergaderruimtes. Tel je die vergaderplekken erbij op, dan komen we aan 480.’ Hybride vergaderen krijgt ook een flinke boost. ‘Nieuwe camera’s, smartboards, microfoons en luidsprekers maken een mix van online en fysiek vergaderen én opleiden nog beter mogelijk’, vertelt Sandra.

Verticale beweging in het gebouw

De nieuwe setting speelt helemaal op de wensen in. ‘We hebben besloten de vergaderkamers van de werketages af te halen’, licht Sandra toe. ‘Wil je even apart wilt zitten en met elkaar overleggen, dan moét je naar de 10e,, 11e  of 12e verdieping. Door die verticale beweging in het gebouw kom je op verschillende plekken en zie je je collega’s wat meer.’ Daarnaast is het gebouw nu zo ingericht dat je zelf kunt kiezen waar je gaat zitten, afhankelijk van jouw dagindeling. En een belangrijk onderdeel is het restaurant. In het vorige kantoor was het restaurant dé plek voor Sdu’ers om elkaar te ontmoeten. Die functie is nu een beetje verdwenen. Het Sdu Connect Café -ook dat is nog een werktitel- op de twaalfde brengt die oude ontmoetingsfunctie weer terug. Sandra: ‘Met extra lekkere koffie en een ToGo-achtig concept waar je de hele dag door van alles kunt kopen. Tosti’s, salades, hapjes om zelf op te warmen en zelfs die losse boterham met dat plakje kaas of worst.’

Maar één nieuwe tafel

Voor de herinrichting is overigens zo veel mogelijk hergebruikt. ‘Al het meubilair op de twaalfde etage is afkomstig van de andere ruimtes’, vertelt Sandra. ‘Ik heb maar één nieuwe tafel aangeschaft. Uit het onderzoek bleek namelijk dat mensen een ruimte misten waar ze met zo’n tien personen bij elkaar kunnen komen. Die hebben we nu gecreëerd, mét bijbehorende tafel.’

 

Wil jij dit gave kantoor ook ontdekken? Bekijk dan eens onze vacatures

Opmerkingen