Maak kennis met onze nieuwe sustainability officer!

Maak kennis met onze nieuwe sustainability officer!
10 december 2024

Sinds augustus van dit jaar is Renushka Abbott de nieuwe Sustainability Officer bij Sdu. Een nieuwe functie vol kansen en mogelijkheden op het gebied van duurzaamheid, een belangrijk onderwerp voor zowel Renushka als Sdu. We zijn dus hartstikke blij dat zij deze uitdaging met beide handen heeft aangepakt.  

Gefeliciteerd met je nieuwe functie! Vertel, wat houdt sustainability officer precies in?  

‘Bedankt! Het is een nieuwe functie binnen Sdu. We zijn als bedrijf altijd al intrinsiek gemotiveerd geweest om bezig te zijn met duurzaamheid. Dat kwam dan voornamelijk uit eigen initiatieven van werknemers, hoewel dat wel werd ondersteund en gestimuleerd door de directie. Maar nu is het dus ook echt een pijler van onze bedrijfsvoering geworden. En daar kom ik om de hoek kijken.  

We gaan nu kijken hoe we ervoor kunnen zorgen dat er beleid en strategie op duurzaamheid komt en dit ook aansluit bij onze missie en visie. En daarnaast willen we alle initiatieven die er al zijn samenbrengen.’ 

Weet je al hoe je deze functie invulling wilt geven? 

‘Nou ja, dat is dus het leuke, omdat dit echt helemaal nieuw is, kan en mag eigenlijk (bijna) alles. Je kunt zover denken als je maar wilt. Daar moet je natuurlijk ook mee oppassen, want je moet het niet te groot maken. In eerste instantie is het nu zaak om alles wat we voor ogen hebben te centraliseren en goed nadenken over waar wij als Sdu echt impact op kunnen hebben. Niet enkel vanuit Sdu maar ook vanuit de verwachtingen van onze belanghebbenden, zoals klanten en medewerkers. Wat vinden zij echt belangrijk voor Sdu? 

Waarom is het zo belangrijk dat daar speciaal een sustainability officer voor is? 

Onder andere omdat duurzaamheid raakvlak heeft met alle lagen binnen de organisatie en de toenemende wet- en regelgeving voor veel afdelingen nog onbekend terrein is. Dat kan enorm versnipperd raken en niet efficiënt zijn. Je kan de rol ook zien als projectmanager op het gebied van duurzaamheid. We zorgen ervoor dat het centraal wordt aangestuurd en er één aanspreekpunt is zodat de focus aangebracht kan worden waar nodig. Dat is ook erg handig voor alle vragen die er zijn, zowel binnen als buiten de organisatie.   

Waar staan we nu in de ESG-reis van Sdu 

‘We zijn rond april dit jaar gestart met ons strategisch plan. Aan de ene kant de voorbereidingen voor de CSRD waar onze Frans moederbedrijf Lefebvre Sarrut op gaat rapporteren, aan de andere kant onze eigen strategische aanpak. Het is ontzettend mooi om te zien welke stappen we hebben gezet. We hebben zelf de CSRD als richtlijn aangehouden, dat is een erg prettige route als je als organisatie helder wilt krijgen waar je staat. We hebben deze aanpak opgesplitst in vier fases, de eerste fase is de opstartfase, dan kijken we hoe we het gaan inrichten en welke teams ermee aan de slag gaan. In de tweede fase staat de voorbereiding centraal en de derde fase focust zich op het ophalen van de benodigde data. De vierde en afsluitende fase is de rapportage zelf.  

Op dit moment bevinden we ons in de afronding van de tweede fase. We hebben recent onze materialiteits-assesment afgerond. Dat is de basis bij het inzichtelijk maken waar je staat als bedrijf en welke ESG-onderwerpen, topics, relevant zijn. Ook hebben we bij onze stakeholders opgehaald welke topics zij relevant vinden voor onze organisatie. We kijken niet alleen wat wij als bedrijf belangrijk vinden maar betrekken hier ook onze klanten, medewerkers en leveranciers bij. Het is een ontzettend belangrijk onderdeel van je rapportage om de stakeholders in beeld te brengen en erachter te komen wat voor hen belangrijk is. Een intensief maar ook super waardevol proces. Heel eerlijk, ik heb er echt van genoten om te ervaren hoe open mensen zijn en allemaal vol ideeën om stappen te kunnen zetten!’ 

Veel bedrijven zien de duurzaamheidsrapportage als een 'moetje'. Waar liggen de kansen?  

‘Ik kan erg goed begrijpen dat het naast alle werkdrukte en capaciteitstekorten zo wordt ervaren. Het is al druk genoeg en nu ook dit nog erbij, wie gaat dat doen en waar gaan we beginnen? Maar als je toekomstbestendig wilt zijn als bedrijf moet je hier gewoon op inspelen. Als je daarmee wacht ben je straks te laat. Bedrijven die dat namelijk wel al hebben gedaan, hebben dan echt een voorsprong en creëren zo een voorkeurspositie naar hun klanten toe. Het is iets wat nu al wordt meegenomen in commerciële beslissingen en straks steeds meer zal meewegen. Daarnaast sta je ook sterker op de werknemersmarkt. Er is nog steeds sprake van arbeidskrapte, dat is voorlopig nog niet voorbij. Het is dus belangrijk om nieuw personeel te werven en onder de jongere generaties speelt duurzaamheid veel meer. Werknemers vragen steeds meer beleid op diversiteit en inclusie, ontwikkelingsmogelijkheden, duurzaamheidsbeleid etc.  

Het onderwerp leeft onder klanten, werknemers en andere relaties en je kunt jezelf dus echt onderscheiden en die voorsprong pakken!’ 

Waarom zet je je gepassioneerd in voor duurzaamheid? 

‘Klinkt misschien een beetje gek maar het is allemaal begonnen met een schoolproject van mijn dochter. Al sinds de kleuterschool kwam zij in aanraking met afvalscheiding en klimaatimpact en basisscholen geven ook veel meer aandacht aan dit onderwerp. Zo'n vier jaar geleden moesten de leerlingen de voetafdruktest van het Wereld Natuurfonds doen en we schrokken best van de uitkomst. Met z'n tweeën verbruikten we 4,5 planeet! We hebben toen afspraken gemaakt en zeiden ‘we zorgen ervoor dat dat binnen 5 jaar is gehalveerd.’  

Het zijn kleine stapjes en aanpassingen maar het resultaat was dat het al na 2 jaar was gehalveerd! Nou, als wij dat al zo makkelijk kunnen als individu, vanuit huis, hoe geweldig is het dan om daarmee aan de slag te gaan binnen een bedrijf? Daarmee kun je een nog veel grotere positieve impact maken en echt een bijdrage leveren!’ 

Een blik op de toekomst, waar willen we uiteindelijk staan? 

Ik zou het fantastisch vinden als duurzaamheid niet langer iets is wat we ‘doen’, maar iets is wat we zijn. Een organisch onderdeel van elke laag in onze bedrijfsvoering. De impact van duurzaamheid zit in ons DNA, en iedereen in de organisatie begrijpt en omarmt het belang ervan. Dat is waar we naartoe werken – een toekomst waarin duurzaamheid niet alleen een doel is, maar de standaard!’ 

Meer lezen over ESG/CSRD?

 Bekijk hier de andere artikelen en blogs over ESG/CSRD.