Terugblik ideation sessie GenIA-L: samen het ideale proces creëren 

Terugblik ideation sessie GenIA-L: samen het ideale proces creëren 
2 april 2024

Het ideale proces van GenIA-L creëren: dat was het doel van de ideation sessie die Sdu organiseerde voor de launching partners. Deze partners bestaan uit vijf kantoren die zes maanden lang met Sdu het AI-product GenIA-L doorontwikkelen. ‘In deze workshop zochten we samen een oplossing voor de uitdagingen van onze launching partners in complexe casusbehandelingen’, zegt UX-researcher Esther Feiken. Met volop interactie was het een geslaagde middag waarin Sdu veel input heeft opgehaald om GenIA-L door te ontwikkelen. 

De elf deelnemers van de ideation sessie van GenIA-L zijn nog maar net binnen of ze worden al meteen aan het werk gezet. Als ijsbreker moeten ze een eend tekenen die iets over henzelf zegt, zo maken ze direct kennis met elkaar. Nadat Esther Feiken de deelnemers bijpraat over de uitkomsten van eerdere GenIA-L onderzoeken, worden er groepjes samengesteld. Samen met Sdu-medewerkers en de andere launching partners plakken de deelnemers post-its om te beschrijven hoe GenIA-L je in een ideale wereld zou kunnen helpen bij het oplossen van een complexe klantcasus. En juist door medewerkers van verschillende partners bij elkaar te zetten, krijg je gevarieerde ideeën, legt deelneemster Esther Stoffels van Koenen en Co* uit. ‘Omdat iedereen een andere input op basis van zijn of haar vakgebied heeft, kom je tot een mooi en compleet eindresultaat.’

Transparantie en verdieping 

En dat is te zien. Want drie verschillende groepen betekent inderdaad drie verschillende resultaten. Maar er is ook duidelijke overlap. Duidelijk is dat GenIA-L meerwaarde heeft bij het bronnenonderzoek en het stukje advisering. Maar er is ook behoefte aan een diepere laag van GenIA-L en transparantie. ‘Kan ik blind vertrouwen op de informatie die GenIA-L mij geeft? Ik wil meekijken met de analyse en hoe het antwoord op mijn vraag tot stand komt’, geeft een van de deelnemers aan. Ook Esther Stoffels heeft duidelijke ideeën over hoe GenIA-L er in de praktijk uit moet komen te zien. ‘Wij willen in alle vormen input geven en tussentijds de antwoorden kunnen finetunen. Maar ook dat je kan kiezen op welke manier de antwoorden van GenIA-L weergegeven worden. Of dat nu alleen een bronnenoverzicht is of een compleet rapport. Indien mogelijk heeft het onze voorkeur om in de toekomst, door gebruikmaking van GenIA-L, proactief te kunnen adviseren.’ 

Toegankelijkheid 

Ook deelnemer Michael de Borst van Houthoff heeft concrete doelen. ‘Ik wil dat tools zo toegankelijk mogelijk zijn. Dus dat je uiteindelijk vanuit de plek die jou het meest uitkomt, bijvoorbeeld je e-mail of Word, een vraag en zoekopdracht bij GenIA-L kan starten. Dat werkt efficiënt.’ Hij houdt de ontwikkeling op AI-gebied nauwlettend in de gaten. ‘Nu zijn er nog veel Amerikaanse tools die breed georiënteerd zijn, daardoor ben je wat geïsoleerd van de werkelijkheid. Terwijl je met GenIA-L betrouwbare Nederlandse juridische bronnen van Sdu koppelt aan goede, gebruiksvriendelijke technologie. Dat werkt in de praktijk.’ 

Bekijk de video en lees meer over AI 

Wil je weten hoe de ideation sessie eruitzag? En hoe Esther Feiken, Michael de Borst en Esther Stoffels naar de toekomst van GenIA-L kijken? Bekijk dan hier de video. 

 

Over het GenIA-L launching partner traject  

Tijdens het GenIA-L launching partner traject van zes maanden ontwikkelt Sdu samen met vijf kantoren een AI-product door dat relevant is voor dienstverleners die werken met wet- en regelgeving.
In totaal hebben vijf kantoren zich aangesloten als launching partners. Drie uit de fiscale sector: Visser & Visser, HLB Witlox Van den Boomen en Mazars. En twee uit het juridische werkveld: Houthoff en AKD. Het zijn vooraanstaande kantoren die genoeg slagkracht hebben om iets los te maken in de markt. En doordat ze veel medewerkers hebben, betekent het ook dat ze genoeg mensen hebben die het kunnen testen. 

*Koenen en Co heeft per half april 2024 een nieuwe naam: Newtone. Een fusie van Koenen en Co, HLB Witlox Van den Boomen en PKF Wallast.

Meer lezen over AI?

Bekijk de andere blogs over AI hier.