Zes feiten en fabels over AI: welke hypes en mythes kun je meteen weer vergeten?

Zes feiten en fabels over AI: welke hypes en mythes kun je meteen weer vergeten?
30 januari 2024

Artificial intelligence (AI) zweeft als een spook boven het hoofd van veel juristen. ‘Moet ik ChatGPT inzetten? Waarvoor dan? Is het wel betrouwbaar? Moeten we zelf een AI-model ontwikkelen of wachten we op tools van derden? Of is het een hype die wel weer een keer overwaait?’

Momenteel wordt iedereen overspoeld met informatie en initiatieven rondom AI. Maar klopt die informatie wel? Zijn die initiatieven zinvol? En wat heb je eraan als jurist? In dit artikel ontrafelen we zes aannames op het gebied van AI in de juridische praktijk.

Zes stellingen: feit of fabel

1: Op AI kun je 100% vertrouwen

Fabel

Laten we het populaire ChatGPT als voorbeeld nemen. Deze chatbot wordt gevoed met informatie die afkomstig is van het internet. Het kan dus gebeuren dat ChatGPT zich baseert op onbetrouwbare of onvolledige informatie. Dat is bovendien lastig te checken, omdat er geen bron wordt vermeld.

Ook klopt de voorspelling die ChatGPT geeft niet voor 100%. Dat is altijd zo met AI-modellen. Binnen een nieuw domein blijft het dus riskant om op AI te vertrouwen. Als jurist moet je altijd zelf inschatten of de gegeven informatie klopt. Daar kom jij als professional dus bij kijken.

Tip: deel nooit cliëntgevoelige informatie met openbare AI-tools. Een model als ChatGPT slaat namelijk alle gegevens die je invoert op, om daarmee AI-modellen mee te trainen.

 

2: ChatGPT kan een jurist vervangen

Fabel

ChatGPT is te gebruiken als ondersteuning, niet als vervanging van een geschoolde jurist. Het is niet dé tool om een zaak juridisch te onderbouwen. Waar ChatGPT je wel bij kan helpen? Denk bijvoorbeeld aan ondersteunende taken, zoals het opstellen van communicatie richting je klant. En let op: de meeste AI-tools naast ChatGPT zijn niet ontwikkeld voor de juridische markt, al wil de marketing je dit soms wel laten geloven.

Blijf dus kritisch als het om AI gaat. Onderbouw je zaak niet met data die is aangeleverd door ChatGPT, maar gebruik de chatbot alleen bij ondersteunende taken.

Wil je meer leesvoer in relatie tot deze stelling? Lees hier hoe Afrikaanse advocatenkantoren tot vijftig procent besparen met de hulp van AI. En hier lees je hoe het gebruik van ChatGPT bij een advocaat faliekant misging…

 

3. AI-tools begrijpen menselijke taal

Fabel

Als je werkt met AI-tools, lijkt het of deze technologie menselijke taal begrijpt. Maar schijn bedriegt! Deze tools zijn getraind om te doen alsof. En let op: daar worden ze steeds beter in. Het hoofddoel van dit type AI, ook wel Weak AI genoemd, is het voorspellen van de woordvolgorde in een reeks. Daarom lijkt het sprekend op menselijke taal. ChatGPT ‘weet’ niets uit zichzelf. Het is geen kwestie van magie, maar het AI-model met informatie en data voeden en trainen. Zo wordt het wiskundige model dat eraan ten grondslag ligt, steeds beter.

Tip: Wil je meer uitleg bij bepaalde AI-begrippen? Check hier een handige AI-woordenlijst.

 

4. AI bestaat al tientallen jaren

Feit

AI is niet zo nieuw als je misschien zou denken. De techniek bestaat al tientallen jaren. Dat legde data scientist Maaike in dit artikel al eerder uit. Maar waarom is het dan nu pas zo’n belangrijk onderwerp? Dat komt natuurlijk mede door de bekendheid van ChatGPT, maar er zijn een aantal andere factoren. Allereerst: de snelle ontwikkeling van internet. Er zijn nu veel meer data beschikbaar dan dertig jaar geleden. Ook zijn computers veel krachtiger geworden. De huidige algoritmes worden dus steeds beter gevoed met een enorme rekencapaciteit en enorm veel data. Daarom gaat AI een steeds grotere rol spelen in onze samenleving. En dus ook in de juridische praktijk.

 

5. Experimenteren met AI bij juridisch advies? Dat is niet nodig

Feit

Dat klinkt misschien vreemd, want wat is er tegen experimenteren met AI? Je leert er altijd wat van, toch? Maar experimenten kosten ook tijd en dus geld. En voor de meeste kantoren is het ontwikkelen van eigen AI-modellen (internal sandboxing) niet haalbaar. Dan is het beter om te wachten tot andere partijen goede tools ontwikkelen.

Sdu komt met AI-oplossingen die op maat zijn gemaakt voor de juridische en fiscale sector, beschikbaar voor grote en kleine kantoren. De ontwikkeling hiervan gebeurt in co-creatie met vijf partners uit de wet- en regelgevingssector. Lees hier meer over dit GenIA-L launching project-traject.

 

6. Sommige kantoren nemen vanwege AI geen jonge juristen aan

Feit

Met name in de VS is een opvallende trend zichtbaar: sommige grote advocatenkantoren zijn minder happig op het aannemen van jonge juristen. Zij worden vaak ingezet om het standaard juridische werk te verrichten en het idee is dat AI een groot deel van dit werk kan overnemen. Maar hierover is inmiddels een debat ontstaan binnen de Amerikaanse juridische wereld. Want wie leidt deze junioren dan op tot ervaren advocaten? Die zijn nog steeds onmisbaar in de juridische wereld.

 

Een laatste tip

Dit is ons advies: laat je als kantoor niet gek maken. Natuurlijk kun je ervoor kiezen om zelf een model te ontwikkelen, maar kijk eerst eens welke betrouwbare tools er al zijn. Pluk het laaghangend fruit en ga samenwerkingen aan met partijen die hierin gespecialiseerd zijn. Want weet: er worden al veel AI-oplossingen ontwikkeld die op maat worden gemaakt voor advocatenkantoren. Ook wij zijn er mee bezig met GenIA-L, in samenwerking met vijf launching partners.

 

Meer lezen over AI?

Bekijk hier de andere blogs over AI.