Naar de inhoud

Art. - De beknelde detaillist: artikel 7:25 BW

Bij de invoering in 1992 van ons huidige Burgerlijk Wetboek heeft de wetgever er rekening mee gehouden dat de uitgebreide consumentenbescherming ten koste zou kunnen gaan van de positie van de detaillist. De wetgever vond dat de lasten op redelijke wijze over alle schakels in de kolom consument-leverancier-producent1 verdeeld moesten worden.2 Uit deze gedachte ontsproot onder meer artikel 7:25 BW: de verkoper kan de schade die hij lijdt doordat een consument zijn rechten uitoefent, verhalen op zijn voorschakel. Met dit verhaalsrecht3 zou ‘beknelling’ van de detaillist tussen de ruime rechten van de consument en de wellicht beperkte verhaalsmogelijkheden op zijn voorschakel voorkomen moeten worden. Iedere voorschakel zou op zijn beurt zijn schade weer kunnen verhalen op zijn voorschakel, waardoor de schade uiteindelijk zou belanden bij de producent van het gebrekkige product.

1. Inleiding

Hoewel1 artikel2 7:253 BW al weer ruim 23 jaar deel uitmaakt van ons recht, is de rechtspraak over dit artikel zeer schaars. Zelfs een wettelijke aanscherping in 2003, toen het artikel van dwingend recht werd,4 heeft daaraan niet veel veranderd. Toch blijkt in de praktijk dat het verhaalsrecht een belangrijke rol speelt en met name diverse grote detaillistenketens artikel 7:25 BW meer dan vroeger in stelling brengen om schade (vaak alleen bestaande uit interne kosten) ten gevolge van consumentenclaims te verhalen op hun voorschakels. Deze schades worden gebundeld bij de voorschakels ingediend en afgewikkeld. De financiële belangen zijn soms groot, vooral indien de zaken duurdere consumentenproducten (bijvoorbeeld smartphones, computers of tablets) betreffen waaraan substantiële reparatie- of vervangingskosten verbonden kunnen zijn.

Over…