Pseudonimisering van leerlinggegevens
Digitale leermiddelen verzamelen, gebruiken en rapporteren data over leerlingen. Hiermee ontstaan risico’s voor de privacy van leerlingen. Door middel van pseudonimisering van leerlinggegevens kan dit risico worden beperkt. Pseudonimisering houdt in dat een leerling een versleuteld nummer krijgt (een pseudoniem) dat voor elk gebruik in de digitale leermiddelenketen hetzelfde is. Momenteel ontbreekt het aan deze eenduidige identiteit, waardoor verschillende organisaties op hun eigen manier de identiteit van leerlingen vaststellen en verwerken. Met de partners in het Doorbraakproject Onderwijs en ICT, te weten PO-Raad, VO-raad en het ministerie van Economische Zaken, zorgt de staatssecretaris ervoor dat het pseudoniem door scholen gebruikt kan worden in de leermiddelenketen. Kennisnet maakt het functionele ontwerp van de nummervoorziening die het pseudoniem moet genereren. Binnenkort wordt een definitieve keuze gemaakt voor de inrichting van de nummervoorziening. De staatssecretaris overweegt om het pseudoniem te voorzien van een wettelijke basis, zodat er een goed doordachte, transparante en door de Kamer gedragen systematiek voor een zorgvuldige uitwisseling van persoonsgegevens ontstaat. De staatssecretaris informeert binnenkort de Kamer hierover en over de precieze planning van de bouw, testfase en invoering per sector.
Zie: http://iturl.nl/snsY4