Sign. - Boete op niet terugsturen mediabox bij einde overeenkomst is oneerlijk beding (Rechtbank Amsterdam sector kanton 9 augustus 2016, ECLI:NL:RBAMS:2016:5058)
X sluit bij Ziggo een abonnement kabeltelevisie en radio en een abonnement digitale televisie af. Hiertoe maakt hij gebruik van een UPC Mediabox. Volgens de algemene voorwaarden moet de mediabox binnen vier weken na beëindiging van de overeenkomst teruggegeven worden, waarna Ziggo de waarborgsom terugbetaalt met aftrek van nog te betalen kosten. Bij beschadiging van de box of niet tijdig terugsturen is een vergoeding aan Ziggo verschuldigd, die kan worden ingehouden op de waarborgsom. Na beëindiging van de abonnementen retourneert X de box niet. Ziggo vordert daarop veroordeling van X tot betaling van € 145,88.
Volgens Ziggo zijn de abonnementen wegens wanbetaling beëindigd per 5 oktober 2012. Tot die datum is X nog abonnementsgelden en administratiekosten verschuldigd, terwijl hij daarnaast € 85 moet betalen wegens het niet tijdig retourneren van de mediabox. Hiervoor was een retourdoos naar het adres van X gestuurd. Volgens Ziggo is het bedrag dat X op grond van de algemene voorwaarden verschuldigd is, niet de vervangingswaarde, maar een boete. X stelt dat hij de abonnementen begin juli 2012 telefonisch heeft opgezegd en dat hij ook een adreswijziging heeft doorgegeven. Na juni 2012 heeft hij geen facturen meer ontvangen. Het retourneren van de mediabox is volgens X nimmer door Ziggo ter sprake gebracht. Bovendien, zo stelt X, is de box na acht jaar niets meer waard. De vervangingskosten vindt X daarom onredelijk en er is nimmer een retourdoos voor de box verstuurd.
Nu X niet kan onderbouwen dat hij begin juni 2012 heeft opgezegd, houdt de kantonrechter het ervoor dat die opzegging niet heeft plaatsgevonden en dat de overeenkomsten dus pas 5 oktober 2012 zijn beëindigd. …