Sign. - Milner toch de lekkerste
Reclame Code Commissie 19 maart 2015 – dossier 2014/00935 – afwijzing
De casus
De Goudse 30+ kaas Milner adverteert in de Volkskrant met de claim dat haar kaas als lekkerste is getest:
“Milner is uitgeroepen tot de lekkerste kaas van Nederland in de Nationale Kaastest 2014. Een panel van foodbloggers testte zeven veel verkochte belegen kazen blind, op smaak, structuur, zoutheid en bite. Milner verse gerijpte kaas werd daarbij als lekkerste beoordeeld en mag zich daarmee de lekkerste kaas van Nederland noemen.
(…) Uitgevoerd door onderzoeksbureau Questionmark in opdracht van Stichting Natuur & Milieu”.
Klaagster, een culinair schrijfster, vindt dit misleidend, zij kan zich niet voorstellen dat deze kaas zo goed uit de test komt.
Ook de opzet van de test lijkt haar ondeugdelijk en van de proefpersonen is naar haar weten niet gecontroleerd of deze wel onafhankelijk waren. “Geen zichzelf respecterend culischrijver zou ‘zo’n kaas’ laten winnen of zelfs een voldoende geven.”
Het verweer
Adverteerder voert uitgebreid verweer en legt de test – gehouden onder foodbloggers, een voormalig recensent van een Nederlands dagblad, een culinair artiest en een afgestudeerde van de Future Food Academy – zoals uitgevoerd door Stichting Natuur & Milieu over. Daarbij zijn kazen getest op zowel milieuvriendelijkheid als op de beste smaak. Milner heeft de smaaktest (en niet het resultaat van de andere tests) gebruikt voor haar reclamecampagne.
Voor het onderzoek is een selectie gemaakt van de meest bekende kazen waaronder A-merk fabriekskazen, boerenkazen en zowel biologische als niet-biologische kazen. Het betrof in nagenoeg alle gevallen belegen kazen om een goede onderlinge vergelijking mogelijk te maken…