Naar de inhoud

Sign. - Tandglazuur herstelt echt niet meer

Reclame Code Commissie 21 juli 2015 –  dossier 2015/00661 – afwijzing 

De klacht en de bestreden reclame-uiting

De klacht betreft een televisiecommercial voor Sensodyne Proglasur tandpasta. In de commercial zegt de ‘Customer & Shopper Marketing Manager’ van GSK (GlaxoSmithKline) het volgende:

“Wat wij vandaag de dag eten en drinken, energiedrankjes, vruchtensappen en fruit, dat is alles wat je tandglazuur kan aantasten. Tandglazuur dat eenmaal beschadigd is, kan niet meer hersteld worden. De tandarts kan je adviseren om Proglasur te gebruiken, want Proglasur helpt tegen tanderosie. Tegen tanderosie moet je preventief al maatregelen nemen.”

De klager stelt dat de mededeling dat glazuur niet meer aangroeit niet juist is. Sommige tandpasta’s stellen dat ze helpen om glazuur te laten terugkomen en twee familieleden van klager hebben ervaren dat glazuur wel is teruggekomen.

Verweer

Het verweer van adverteerder omvat een nadere uitleg van zijn bewering en, na verzoek daartoe van de Commissie, een aantal stukken over de stelling dat:

“Tandglazuur dat aangetast wordt door zuren kan tot een bepaald punt geremine­raliseerd worden, onder andere met fluoride tandpasta, maar dit geldt niet voor tanden die aangetast zijn door cariës of vergevorderde tanderosie.”

Adverteerder overlegt een e-mail van prof. C. van Loveren, bijzonder hoogleraar preventieve tandheelkunde verbonden aan ACTA, waarin hij aangeeft dat er geen (nieuw) glazuur gevormd kan worden. Adverteerder verwijst verder naar medische literatuur en stukken waaruit blijkt dat tanderosie een serieus probleem is.

Het oordeel van de Commissie

De Reclame Code Commissie is van mening dat adverteerder voldoende heeft onderbouwd dat door…