Informatie voor boekhandels

Boekhandels en intermediairs kunnen met ons contact opnemen via (070) 378 98 80 en e-mailadres Informatie@sdu.nl. Onze medewerkers zijn bereikbaar op werkdagen van 08:30 tot 17:30 uur.

Uitgaven van Sdu Uitgevers bij het Centraal Boekhuis

Nagenoeg alle ISB-nummers van Sdu uitgaven zijn bekend in het ISBN-bestand van het Centraal Boekhuis.

In dit bestand staat tevens aangegeven of een uitgave bij het Centraal Boekhuis te verkrijgen is of dat u het alleen rechtstreeks bij Sdu kunt bestellen. Dit wordt door de uitgever bepaald. Sdu streeft ernaar alle boek titels bij Centraal Boekhuis beschikbaar te hebben voor verkoop.

Om de volgende redenen kan het voorkomen dat er wel voorraad is bij Sdu maar de uitgave niet leverbaar is bij het Centraal Boekhuis:

  • Het kan zijn dat het Centraal Boekhuis nog niet heeft besteld bij Sdu
  • Het kan zijn dat de bestelling van Centraal Boekhuis onderweg is maar nog niet is verwerkt in het bestand bij het Centraal Boekhuis
  • De codes in het bestand van Centraal Boekhuis zijn niet juist. In dit laatste geval kunt u rechtstreeks contact opnemen met het Centraal Boekhuis.

Veelgestelde vragen

Hieronder vindt u een overzicht van de meest gestelde vragen voor boekhandels en intermediairs. Is uw vraag niet opgenomen in dit overzicht? Neem dan alstublieft contact op met onze Klantenservice.

Abonnementen

Wat moet ik doen als ik lopende Sdu abonnementen overneem van een bedrijf?

Om de overname voor alle partijen efficiënt te laten verlopen stelt Sdu voorwaarden aan de overname van abonnementen.

U meldt de overname aan bij Sdu via abonnementenoverzicht@sdu.nl met in het onderwerp "overname". De aanvraag moet vergezeld zijn van een ondertekende machtiging van de klant, de datum waarop de overname van kracht is, een opgave van gegevens van uw klant met klantnummers en, mits relevant, de naam van de oude intermediair.

U voegt in het Excel overzicht, alleen in de daarvoor bestemde kolommen, het nieuwe factuuradres toe, eventuele nieuwe referentienummers en of een abonnement gewijzigd moet worden. Als u in het Excel overzicht heeft aangegeven dat een abonnement gewijzigd moet worden zoals bijvoorbeeld het aantal, het verzendadres of annulering, dan kunt u de wijziging per abonnementsregel gespecificeerd in het wijzigingsformulier aangeven.

Zodra Sdu het gecontroleerde abonnementen overzicht van u retour heeft ontvangen, worden de abonnementen door Sdu omgezet en de wijzigingen verwerkt en informeren wij u zodra het is voltooid.

Het abonnement wordt niet eerder dan aan het einde van de looptijd omgezet en kan pas worden uitgevoerd zodra de factuur van de lopende abonnementsperiode is betaald.

Om tussentijdse mutaties te vermijden streven wij ernaar de tijd tussen de aanmelding en het omzetten van abonnementen zo kort mogelijk te houden bij voorkeur binnen 4 weken nadat u het Sdu Uitgevers abonnementenoverzicht heeft geretourneerd.

Kan ik een abonnementenoverzicht opvragen?

Sdu verstrekt op uw verzoek een abonnementenoverzicht van actieve abonnementen. Dit kunt u eenvoudig per e-mail aanvragen (abonnementenoverzicht@sdu.nl)

Uw aanvraag moet voorzien zijn van de naam en het adres van uw klant, eventueel aangevuld met het klantnummer.
Graag de relevante adresgegevens zo compleet mogelijk aanleveren (mogelijke verschillende adressen en/of postbus adressen)

Als het abonnementenoverzicht onderdeel uitmaakt van een overname, wordt het u éénmalig gratis verstrekt. In alle andere gevallen brengen wij u per Abonnementenoverzicht € 25,- exclusief btw in rekening.

Bestellen en bezorgen

Hoe kan ik een bestelling plaatsen?

U kunt uw bestelling mailen naar informatie@sdu.nl of bellen via 070-37 89 880. Vergeet niet uw referentienummer hierbij te vermelden.

Abonnementen en intekeningen hebben een minimale looptijd van 1 jaar. Daarna kan een abonnement 2 maanden voor het einde van de lopende periode, geannuleerd worden.

Een intekening heeft ook een opzegtermijn van 2 maanden maar kan na een looptijd van 1 jaar, op elk gewenst moment schriftelijk worden geannuleerd. De leveringen worden, na opzegging, tot en met de annuleringsdatum in rekening gebracht.

Vanwege de aard van de uitgave wordt de abonnee geacht het abonnement in het kader van zijn beroep of bedrijf te ontvangen.

 

Wat is de levertijd van mijn bestelling?

Uw bestelling wordt, mits op voorraad, binnen 3 werkdagen aan u verzonden. In verband met de productietijd van losbladige uitgaven en POD (Boek op verzoek) uitgaven, kan de levertijd hiervan maximaal tot 10 werkdagen oplopen.

Heeft u een contract met de Vervoerscentrale? Dan is de levertijd afhankelijk van uw contract frequentie.

Als een uitgave door Sdu is verzonden, is het voor ons niet meer mogelijk om na te gaan wanneer het door de Vervoerscentrale wordt geleverd. U kunt hiervoor contact opnemen met het Centraal Boekhuis.

Hoe kan ik als boekhandel een manco melden?

Een manco levering dient binnen 14 dagen vanaf de datum dat de ontvanger heeft kunnen constateren dat het product ontbreekt, te worden gemeld. Meldingen van manco leveringen kunt u via informatie@sdu.nl doorgeven. Vermeld hierbij duidelijk uw klantnummer, om welk product het gaat en welke uitgave.

Een enkele melding van een manco levering kunt u ook telefonisch melden, (070) 378 98 80.

Voor bestellingen geleverd door het Centraal Boekhuis kunt u uw manco alleen melden bij het Centraal Boekhuis. Voor de condities verwijzen wij u naar het Centraal Boekhuis.

Hoe kan ik mijn bestelling retour zenden?

U kunt onder bepaalde voorwaarden uw bestelling aan ons retourneren en laten crediteren.

Retour voorwaarden

  • U kunt tot uiterlijk 14 dagen na factuurdatum een aanvraag voor een retour indienen. Zie ook onze leveringsvoorwaarden, artikel 3.2.
  • Een uiterlijke termijn van 14 dagen na factuurdatum, geldt ook als u de bestelling beschadigd heeft ontvangen.
  • Een misdruk valt niet altijd direct bij ontvangst op en kan soms pas op een later tijdstip worden geconstateerd. Meldt een misdruk direct nadat u dit heeft geconstateerd.
  • Indien van een boek een nieuwe druk verschijnt, kunnen exemplaren van de vorige druk van dat boek tot 3 maanden na het verschijnen van de nieuwe druk, retour gestuurd worden. Dit geldt alleen voor boekhandels die de oude titel op voorraad hebben liggen in de winkel en de nieuwe druk in dezelfde aantallen als dat er retour is gestuurd, weer op voorraad nemen.
  • Producten zoals almanakken, kamerstukken, officiële publicaties, digitale producten zoals cd-roms en e-books, kunnen niet retour gestuurd worden.

Hoe meld ik een retour aan?

Wilt u een retour aanmelden? Vul dan een retour-aanvraag in en stuur deze naar ons op. Bij de aanvraag geeft u de reden van uw retourzending aan, de redenen vindt u op het formulier.

Uw aanvraag wordt door ons beoordeeld en indien uw aanvraag wordt gehonoreerd, ontvangt u van ons een retourakkoord. Samen met dit formulier kunt u uw levering terug sturen.

In geval van de reden "Annulering reeds doorgegeven" dient u gelijk een kopie van uw annuleringsopdracht mee te sturen.

Voor bestellingen geleverd door het Centraal Boekhuis kunt u uw retour aanvraag alleen indienen bij het Centraal Boekhuis. Voor de condities verwijzen wij u naar het Centraal Boekhuis.

Wanneer worden er verzend- en administratiekosten berekend?

Bij iedere zending worden verzend- en administratiekosten berekend. Dit bedrag wordt berekend aan de hand van het gewicht van de zending en het aantal bestelde artikelen.

De verzendkosten voor leveringen uit een abonnement waarvan de abonnementskosten vooruit worden gefactureerd, zitten in de abonnementskosten verwerkt.

Indien er via de Vervoerscentrale wordt geleverd, of de bestelling via onze webshop is gedaan, berekent Sdu geen verzend- en administratiekosten.

Heeft u nog vragen?
Neemt u dan contact op met ons op via informatie@sdu.nl of bel met 070 – 378 98 80

Hoe werkt betalen en factureren bij Sdu?

Bij een losse uitgave of bij een levering uit intekening, ontvangt u bij de levering een factuur. Abonnementen worden door ons vooraf aan de looptijd van 12 maanden, aan u gefactureerd.

De betaaltermijn van Sdu facturen is 30 dagen na factuurdatum. In de webshop kunt u direct betalen met iDeal.

Zijn de uitgaven van Sdu ook bij het Centraal Boekhuis te verkrijgen?

Nagenoeg alle ISB-nummers van Sdu uitgaven zijn bekend in het ISBN-bestand van het Centraal Boekhuis.

In dit bestand staat tevens aangegeven of een uitgave bij het Centraal Boekhuis te verkrijgen is of dat u het alleen rechtstreeks bij Sdu kunt bestellen. Dit wordt door de uitgever bepaald. Sdu streeft ernaar alle boek titels bij Centraal Boekhuis beschikbaar te hebben voor verkoop.

Om de volgende redenen kan het voorkomen dat er wel voorraad is bij Sdu maar de uitgave niet leverbaar is bij het Centraal Boekhuis:

  • Het kan zijn dat het Centraal Boekhuis nog niet heeft besteld bij Sdu
  • Het kan zijn dat de bestelling van Centraal Boekhuis onderweg is maar nog niet is verwerkt in het bestand bij het Centraal Boekhuis
  • De codes in het bestand van Centraal Boekhuis zijn niet juist. In dit laatste geval kunt u rechtstreeks contact opnemen met het Centraal Boekhuis.

Producten

Wat is de prijs van een titel/hoofdwerk?

U kunt dit bekijken in onze webshop. Hier staan de meeste uitgaven met prijs vermeld.

Staat de prijs er niet bij? Neem dan contact op met Sdu Klantenservice (070) 378 98 80.

Ik heb een inhoudelijke vraag over een uitgave

In deze webshop vindt u de meest recente informatie over tal van uitgaven terug.

Daarnaast kunt u ook gebruik maken van ons contactformulier om uw vraag te stellen.

Hoe kan ik de productgegevens van Sdu uitgaven up-to-date houden?

Om uw productendatabase altijd te kunnen voorzien van actuele productgegevens van Sdu uitgaven, stelt Sdu u in de gelegenheid om de digitale productgegevens van Sdu uitgaven dagelijks “op te halen” om deze gegevens in uw eigen productendatabase te integreren.

Op die manier zijn de Sdu uitgaven in uw productendatabase altijd up-to-date.

Wat houdt dit in?

Wij stellen digitale product gegevens van boeken en abonnementen beschikbaar via XML-bestanden. U kunt deze productgegevens ophalen via een Sdu ftp (ftp.sdu.nl) locatie. Hiervoor heeft u een gebruikersnaam (bookshop) en wachtwoord (onix) nodig. De bestanden worden elke avond vóór middernacht ververst. Ze bevatten dan de meest actuele gegevens uit het ERP systeem van Sdu